Etiquetas

19 mayo 2024

AMPARO AMELIA GONZÁLEZ PEREIRA

(Entrada suxeita a publicación nun libro) Naceu en Carraguedo das Pereiras en Vilameá de Ramirás, Ourense, o 9 de maio de 1909. Seus pais eran Manuel González e Benigna Pereira.

Matriculouse nos estudos de Maxisterio na Escola Normal de Mestras de Ourense, despois da realización do exame de ingreso o 21 de setembro de 1923. Estivo matriculada por oficial ata 1927  destacando nas materias de Debuxo, Costura, Relixión, Caligrafía, Música, Xeografía Universal, Pedagoxía e Prácticas. Realizou a expedición do título de maxisterio o 3 de agosto de 1928.

A partir de entón empezou a formar parte das listas de interinidades e foille asignada en 1932 a praza da escola de Rarmirás. Presentouse aos cursiños profesionais de maxisterio no ano 1936. Mais ese mesmo ano abríuselle o expediente de depuración por pertencer á A.T.E.O. e foi suspendida de emprego e soldo.

En efecto, Amparo afiliouse á A.T.E.O entre os anos 1933 e 1934 polo que nunha primeira instancia foi sancionada xunto cos seus compañeiros e compañeiras que estaban inscritos na asociación.

A denuncia veu da man dun pai de familia do distrito escolar de Ramirás, José Vázquez, quen asegurou que Amparo González militara na Fronte Popular. Tamén o párroco do lugar afirmou que a mestra militara na Asociación de traballadores do Ensino desde 1933 a 1934.

A partir de entón abríuselle expediente e no prego de cargos constaron o da militancia política e o de pertencer á Asociación[1].

Amparo defendeuse nos descargos que redactou en marzo de 1938 dicindo que ela nunca militara na Fronte Popular e en ningún partido, que fora educada nun colexio de relixiosas e que moitos membros da súa familia eran declarados “dereitistas”. E manifestou: 

La afirmación gratuita de que se me hace había que demostrarla probando que figuré afiliada a alguno de los partidos que componían el funesto y fenecido frente popular; al contrario, mi ideología ha tendido siempre a fomentar las doctrinas derechistas, como lo prueba el que haya sido educada en el colegio de las Carmelitas de Orense y pertenecer a una familia cuyos miembros se han destacado por este conecto hasta el extremo de ser perseguidos y encarnecidos con pasquines anónimos de la más baja retórica, en los que se hacía constar este hecho de ser derechistas…[2].

Argumentou que se afiliou a A.T.E.O debido a un consello que lle deran ao seu home como medio de acadar unha praza en propiedade nos cursiños de 1933. 

Cierto es que aparezco afiliada a A.T.E.O. sin que yo lo supiera y por lo tanto lo hubiese consentido ni leido ninguno de los ejemplares de ese libelo, bochorno del Magisterio Orensano; el hecho es que habiendo sido defraudada en mi aspiración de obtener plaza en otros cursillos en los que fui suspendida, alguien indicó a mi marido que en los del 33 era una garantía de llevar plaza, o algo así como una tabla de salvación el suscribirse al que entonces se decía era esa revista casi como el órgano del Magisterio orensano, puesto que formaban parte del Tribunal tres pertenecientes al extinto y malhadado frente popular…[3]

Achegou para a súa defensa diversos informes de boa conduta emitidos polo Xefe Local da F.E.T, outra do párroco de San Salvador de Penosiños quen matizou que a mestra nunca fixo labor disolvente nin expuxo ideas políticas na escola e que era unha fervente relixiosa. O Comandante de Posto da Garda Civil, Manuel Rodríguez Vázquez, emitiu o seguinte informe:

En contestación a su respetable escrito fecha dos del anterior, interesando informes sobre la conducta profesional, moral social y política de los Maestros Nacionales con destino en los pueblos de los Ayuntamientos que integran la demarcación de este Puesto, según se desprende de las averiguaciones llevadas a cabo con la mayor discreción cerca de las personas de reconocida solvencia moral y de las autoridades locales, hónrome en participar a V.S. que el Maestro cuyo nombre y destino se consigna al margen el siguiente informe

No consta haya pertenecido a ninguno de los partidos del Frente Popular. No ha pertenecido a Sociedades Secretas. Su labor en la escuela es buena. Su conducta política, moral y social buena. No hizo propagandas disolventes dentro y fuera de la escuela.

Dios guarde a V.S. ms.as.
Celanova 17 de febrero de 1937. 
El Comandante de Puesto.[4]

O párroco de Penosiños dixo dela que “aunque no parece de ortodoxia tan pura como los anteriores puesto que dice estuvo afiliada a la A.T.E.O”[5] non levara a cabo ensinanzas perversas cos nenos nin que practicase nada contra da relixión. 

Finalmente, o presidente da Comisión emite un informe con data de abril de 1938 no que se indica que as acusacións non tiñan suficiente fundamento acordou que aínda que Amparo figuraba como socia da Asociación de Traballadores do Ensino de Ourense entre os anos 1933 e 1934 non ratificou a alta posteriormente “desde que se acentuó el carácter marxista y sectario de la misma, y teniendo en cuenta además que por ello fue ya sancionada por la Autoridad Gubernativa provincial”. Por tal motivo a Comisión resolveu por unanimidade autorizar que Amparo continuase exercendo como interina en Calvos[6]

Deste xeito, Amparo, non sufriría o castigo doutras compañeiras súas. Despois dunha sanción económica leve puido seguir exercendo.

(Elaboración propia a partir de diversas fontes)
[1] MINISTERIO DE CULTURA, Arquivo da Administración, , 32_13298_083_0010; [2] MINISTERIO DE CULTURA, Arquivo da Administración, , 32_13298_083_0011; [3] Idem; [4] MINISTERIO DE CULTURA, Arquivo da Administración, 32_13298_083_0005; [5] MINISTERIO DE CULTURA, Arquivo da Administración, 32_13298_083_0004; [6] MINISTERIO DE CULTURA, Arquivo da Administración, 32_13298_083_0002.