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11 noviembre 2022

ISABEL BELLA

 Elisa Laguna da Universidade de California di que "Las mujeres a través de la historia han tenindo que vivir en mayor o menor gardo bajo el estigma de haber nacido dentro del género femenino" (1). E María José Collantes de Terán de Hera completa "También en el ámbito inquisitorial, empapado, lógicamente de la mentalidad que le rodeaba, resulta evidente cómo el sexo es la causa de diversas peculiaridades que se detectan en distintas fases del proceso, y que se manifiestan muy particularmente en determiandos delitos, tales como el de hechicería y supersticiónes..."(2) 

En efecto, a consideración das mulleres como seres débiles e dependentes facía que fosen (e sexan aínda agora) constantemente fiscalizadas. Sen dúbida, a esixencia dunha vida impoluta e moral facía delas seres reprimidos e represaliados. 

É ben certo que a época da Inquisición en España deu lugar á opresión das mulleres. Nuns tempos nos que relixión exercía un control exhaustivo sobre a moral aproveitou a ocasión para atemorizar ás mulleres por se tiñan a ocurrencia de pervertir o orden natural establecido. Non tivo reparo en considerar meigas a todas aquelas que ousasen saírse da norma. Aquelas que tiñan estudos, as que eran decididas, fortes e autónomas xa podían facilmente considerárselles meigas e heréticas. 

No libro de Bernardo Barreiro titulado Brujos y astrólogos de la Inquisición de Galicia publicado en 1885 pola Voz de Galicia e reeditado en 2012 pola editorial Maxtol de Valladolid recolle o caso de Isabel Bella acontecido en 1602 e di así literalmente:

Joven soltera, del Villar de Donas. Se la acusó en la visita que hizo Gamarra al obispado de Orense, de que con unas tijeras había roto un pedacito de ara consagrada, de un altar de aquella iglesia parroquial, y cosiéndola dentro de un paño, a modo de reliquiario, al justillo, decía que "teniendo aquello en su poder aunque tuviese que ver con un hombre no se podía hacer preñada". El delator aseguró, quizá más por envidia que por caridad, que la joven estaba entonces amancebada...( 3)

Hai un artigo moi interesante que se publicou en La Región o 20 de agosto de 1915 titulado "Simbolismo de la Catedral de Orense" asinado por Benito F.Alonso. Nel alude a intercesión da Virxe a favor de Frai Gil de Santarén, coñecido polo nome de Doutor Fausto, xa que este pactara co demo para que lle outorgara moitos coñecementos. Pero logo arrepentiuse e solicitou da Virxe que o librara do pacto. En efecto, a Virxe así fixo. Isto deu lugar a que a arquitectura se interpretase simbólicamente recoñecendo á Virxe nas altas torres das catedrais e igrexas como así recolle Lamperez no seu libro La Arquitectura cristiana. Pois ben, esa interpretación simbólica dos templos, di o autor do artigo interpretouse de xeito supersticioso o que supuxo o perigo para a súa destrución. Unha superstición, di, que levou a moitas persoas á Inquisión, e entre elas cita a Constanza do Pazo. É unha clara crítica á ignorancia da época. Di así:

Objetos inanimados, como atrás decimos, fueron muchas veces motivo, aún siendo sagrados, para profanación del culto y menosprecio de la religión, echando mando de cera bendita y diciendo rezos, oraciones y conjuros para llegar á la consecución de algún fin por medio de actos supersticiosos. Si no fuera minucioso, pudiéramos citar aquí los procesos llevados á la Inquisición de Santiago acusando á personas de la provincia de Orense, entre los cuales figura, Constanza do pazo, vecina de Lamela; Bartolomé Castro, de Verín; Pedro de Pazos, de Vilela, Juan Gómez, de Tameirón; Lucía Mato de Villanueva; Isabel Bella, de Villar de Donas; Gracia García, de Tamaguelos (Verín); Eufemia Cid, de Marzás (Ambía); el Licenciado Pedro Alonso, abogado de Monterrey; Ana Marínez, de Ribadavia, y Sor Bernarda de Novoa y Taboada y Sor Mariana de Montoto, monjas estas dos últimas del Convento de Clarisas de Allariz..." (4)

A Inquisicición, un tribunal férreo e inxusto, actuou implacable contra as mulleres e, entre elas, estaban algunhas das nosas mulleres ourensas.

(1)Elisa Laguna "La mujer ante la Inquisición", Ensaio no Seminario Subgraduado "Spanish 430" da Universidade de California; (2)María José Collantes de Terán de Hera "La mujer en el proceso inquisitorial: hechicería, bigamia y solicitación", Proyecto de Investigación "Literatura del crimen: doctrina jurídica y crónica social (siglos XVI-XX), DER2015-64627-P); (3) Bernardo Barreiro titulado Brujos y astrólogos de la Inquisición de Galicia, Madrid, Arealonga, 1973, pp.111-112.; (4) Benito F. Alonso, "El simbolismo de la Catedral de Orense", La Región, 20 de agosto de 1915, p. 1.

(Nota: Vilar de Donas está situado en Palas de Rei, Lugo. Dise que Isabel Bella era natural dese lugar, pero foi procesada en Ourense pois, talvez, residise na provincia ourensá. En Ourense hai un Chao das Donas en Manzaneda)