RECANTO DE REFLEXIÓNS

27 octubre 2024

CONSUELO HERVELLA NIETO

Consuelo naceu en O Barco de Valdeorras. Era filla do notario Antonio Hervella Ferreiro e Francisca Nieto Bustos e irmá de Evelina Hervella Nieto, a muller do intelectual galeguista, Francisco Fernández del Riego.

Consuelo estudou maxisterio e unha vez titulada outorgóuselle a praza de interina da escola de nenas de Vilamartín de Valdeorras en 1910. Permaneceu nesa escola moitos anos, practicamente toda a súa carreira docente. Presentouse en 1928 ás oposicións restrinxidas de maxisterio. 

Foi unha mestra voluntariosa, traballadora e tamén moi implicada co deber educativo e pedagóxico pois non deixaba de solicitar material pedagóxico para a súa escola e chegou a recibir en 1930 un premio polo labor desempeñado como mestra por parte da Comisión Nacional de Mutualidades Escolares consistente en 200 pesetas. 

Case de inmediato formou parte da Asociación de Mestres de Valdeorras e ocupou o cargo de secretaria da mesma. Isto pode considerarse un fito, pois non había moitas mulleres que se asociaran e menos as que chegaban a ocupar cargos directivos. (Ver O Asociacionismo do maxisterio ourensán.)


(Fonte: El magisterio gallego. (1912, 27 agosto). El Miño, p.1.
Participou nas xornadas culturais organizadas pola Asociación de Carballiño o 25 de agosto de 1912 no Paraninfo do Instituto ourensán ás que asistiron máis de douscentos mestres e mestras da provincia e onde se falou, maiormente, das aspiracións do Maxisterio. O impulsor foi Don José María González, vocal da Xunta Directiva da Asociación Provincial e mestre de Cea[1].  O acto estivo presidido pola profesora de párvulos de Ourense, a señorita Concha Rocafull e foron oradores a Consuelo Hervella, mestra de Villamartín; Don Emilio Amor Rolán, profesor da Normal de León; Don Juan García Niebla, mestre de Caranza en Ferrol que disertou respecto á “La política española y su influencia en la cultura patria”; Don Octavio Lezón, avogado e profesor, que desenvolverá o tema “los Estados extranjeros y el Maestro de Escuela. Labor que debiera hacer el Estado español, en pro de tan benemérita clases” ; Don Santiago Murias, mestre de Esgos falou sobre “Obstáculos que dificultan la labor del maestro de aldea; medios adecuados para vencerlos” e Don Dictino González, mestre de o Carballiño. No mitin reivindicouse elevar de rango social aos mestres[2] .

Consuelo disertou sobre  a situación da escola primaria e criticou os baixos soldos que percibían os docentes e a súa precaria situación económica. Comparaba os soldos dos Mestres co salario dos obreiros e dicía que en España dos 27.000 mestres que había, unha terceira parte tiña unha peseta e céntimo de dotación, ou sexa menos da terceira parte do que percibía un braceiro. Increpaba ao auditorio dicindo que esa situación tiña que rematar:“Sumaos a nosotros, compañeros en la desgracia, ayudad a los educadores de vuestros hijos”.

A prensa recolleu do seguinte xeito o discurso de Consuelo que ben merece a pena pois demostra a personalidade desta muller en beneficio da escola e do maxisterio:

Al adelantarse a hablar es acogida con grandes aplausos y así que cesan estos, empieza suplicando que no se le aplauda, pues viene a cumplir un deber, a ver si logra interesar a la opinión en favor de la cultura y de la obra del maestro. Este, dice, es el objeto del acto que realizamos así como también el reclamar del Estado los medios de que carecen los maestros para difundir la cultura, puesto que no es su obra exclusivamente la obra de la Escuela; sino también la de hacer en los pueblos labor instructiva.
Hace historia de la marcha de la enseñanza en las diferentes edades y pueblos para concluir afirmando que el Estado es el que debe regirla.
Expone lo rudo que es el trabajo del maestro y afirma que el Magisterio está pasando por una gran crisis, aunque no tan grave como la que pasó cuando dependía de los municipios, de los cuales sigue todavía dependiendo en parte y soportando sus inconsideraciones y sus exigencias.
Esto demuestra la necesidad de poner fin a tal estado de cosas, lo cual hubiera ya sido un hecho si el Sr. Canalejas hubiese cumplido en el poder los grandes ofrecimientos hechos en la oposición y gastado en escuelas el dinero que gasta en escuadras y armamento.
Estudia el estado económico del Magisterio y dice que en España de 27.000 maestros que hay, una tercera parte tienen una peseta y céntimos de dotación, o sea menos de la tercera parte de lo que gana cualquier bracero. Un cantero, un albañil y un carpintero ganan más que todos los maestros de dotación inferior a 2.000 pesetas y un maquinista y un fogonero ganan más que los maestros de mejor dotación en España...Los maestros son los educadores de los hijos de los obreros y éstos por lo tanto, debieran sumar su acción a la del Magisterio para pedir su mejoramiento económico...
Ella ha venido dando clase todo el año a 80 niñas en un local de 35 metros cuadrados y eso que su escuela puede considerarse como un palacio con relación a otras que son cárceles de los alumnos. Estos no debieran pasar de 30 en ninguna escuela. Se han dictado numerosos decretos sobre locales con una completa falta de sentido de la realidad y así resulta que aquellas disposiciones parecen una burla sangrienta cuando después de estudiarlas se pasa a desempeñar una escuela. Poco dinero se consigna en los del Estado para construcción de edificios escolares; pero este poco dinero no se gasta siquiera en relación con las necesidades de la enseñanza, sino con las influencias de los diputados. Aboga por la creación en todas las escuelas de Cantinas escolares.  Concreta sus peticiones en las de que desaparezcan los irrisorios sueldos de 625 y 500 pesetas; se construyan edificios escolares en todas partes y se de abundante material a los  maestros, aunque sea en especie para que no se diga que se lo comen...Termina excitando a los maestros al cumplimiento del deber para que España llegue por su esfuerzo al Estado de prosperidad que por su historia y sus merecimientos le corresponde. [3]

Como todos os docentes da provincia foi sometida a unha avaliación por parte da Comisión de Depuración da Provincia de Ourense ao comezo da ditadura da que puido saír sen problemas sendo confirmada na súa praza.

[1] “Cosas del Magisterio”,  La Región, 2 de outubro de 1919, p. 2; [2] “El mitin de cultura”,  La Región, 20 de agosto de 1912, p. 2-3; M.G., “El mitin de los Maestros”, La Región, 25 de agosto de 1912, p. 2; [3] "El magisterio gallego". El Miño, 27 de agosto de 1912, p. 1. 
Instrucción Pública. ( 1910, 10 decembro). El Miño, p. 2; De Instrucción. (1920, 21 marzo). La Región, p. 1; Oposicións restringidas. (1928, 1 febreiro). El Pueblo Gallego, p. 11; Mutualidades escolares (1930, 30 decembro). La Región, p. 8; Relación de maestros y maestras que han sido confirmados en sus escuelas. (1940, 10 maio). La Región, p. 3.